ONTSPANNINGSTHERAPIE | BURN-OUT

Hulp bij burn-out en stress

Mensen die stress ervaren, gaan zelf op zoek naar antwoorden, terwijl deze antwoorden voor het oprapen liggen bij een goede coach. Een coach helpt je bovendien inzicht te krijgen in jezelf, waardoor je een gezond en evenwichtig zelfbeeld opbouwt en zelf de regie over je leven opbouwt, zonder ongezonde stress.

ONTSPANNINGSTHERAPIE

Meer en meer is er behoefte aan ontspanning, onthaasting. Stress, spanningen en presteren staan centraal in onze maatschappij, waardoor we vaak op onze lichamelijke en emotionele reserves teren. Ontspanningstherapie kan een oplossing bieden.

 

Wat is ontspanningstherapie?

Ontspanningstherapie leert je lichamelijk en mentaal tot rust te komen. Het leert je stress gerelateerde klachten en spanningen te verlichten tijdens de sessie en het dagelijks leven zodat je om kan gaan met stressvolle situaties.

 

Diverse oefeningen en technieken, zoals ademhalingsoefeningen, lichaamshouding, lichaamsbeweging, constructief leren omgaan met je gedachten, visualisatie en meditatie.

 

Ontspanningstherapie kan helpt bij diverse problemen, zoals, angst, paniekaanvallen, faalangst, PTSS, agressie, slaapproblemen, herstel burn-out, hyperventilatie, vermoeidheid, maag –en darmklachten, hartkloppingen of zelfs huidaandoeningen zoals eczeem.

 

De ontspanningstherapeut geeft jou voornamelijk ontspanningsoefeningen. De bedoeling is steeds om de geest en het lichaam in een staat van rust en harmonie te brengen en te leren om te gaan met spanning.

 

Ontspanningstherapie is een combinatie die elementen bevat uit verschillende methoden:

- Lichaamsgerichte therapie zoals hypnotherapie: hierbij sta je stil bij de signalen van je lichaam, ontdek je waar er blokkades zitten en hoe je deze opnieuw kan laten stromen. Zonder woorden kom je gemakkelijker bij wat jij nodig hebt om gezond en ontspannen te zijn.

- Leren leven in het hier en nu. Deze vorm van bewust omgaan met je handelingen en gedachten brengt rust en eenvoud bij chaos, overprikkeling en stress.

- Meditatie en ontspanningsoefeningen brengt je aandacht naar je innerlijke wereld of brengt net ruimte door het laten stilvallen van je gedachten. Meditatie helpt je een innerlijke balans te bereiken, brengt rust in tijden van stress en bevordert het herstel van je lichaam.

- Yoga oefeningen

- Fysionomie: lichaamshouding. Jouw houding maakt heel veel uit hoe jij in het leven staat en welke energie jij uitstraalt. Door letterlijk en figuurlijk een positieve, krachtige houding aan te nemen beinvloed jij jouzelf en je omgeving.

- Ademtherapie. Hierbij word gekeken naar hoe je ademt en waar eventuele blokkades zitten die dit verhinderen. Door ademhalingsoefeningen komt hier beweging in en lukt het om op een ontspannen manier te ademen, waardoor je opnieuw energie en vrijheid krijgt.

- Massage. Het fysiek wegwerken van opgehoopte spanning in de spieren, het deugdzaam genot van aanraking en warmte en het vrijmaken van tijd voor jezelf helpen je spanning los te laten. Niet elke relaxatietherapeut biedt dit aan.

Energetische therapie en heling kunnen ontspannend of rustgevend werken. Aanraking is heel belangrijk voor iedereen! Hierbij kunnen stressvolle ervaringen of blokkades geheeld en opnieuw in balans gebracht worden. Denk hierbij aan Reiki of handoplegging.

- Ontspannende muziek, klanken, aromatherapie.

 

Kortom, al jouw zintuigen worden weer geactiveerd en op scherp gezet zodat je steviger in je schoenen staat en jouw leven voluit kan leven in harmonie zoals jij dat wilt.

BURN-OUT BEGELEIDING

Een traject bij overspanning en burn-out bestaat uit een aantal fases.

Gedurende de eerste fase richten we ons op vitaliteit en klachtenreductie. Zelf ontdekken en doen wat goed voor je is waardoor je je beter gaat voelen.

De tweede fase kom je er samen met de  coach achter welke overtuigingen en patronen daaraan ten grondslag liggen. Die kunnen heel hardnekkig zijn. Samen kijken we hoe je daarmee om kunt gaan. Hoe je nieuw gedrag en gevoel kunt inzetten.

Pas als deze fases oke voelen voor jou, kan er overgegaan worden naar de 3e fase: eventuele werkhervatting op dezelfde werkplek, in het bedrijf of elders. Waar deuren wellicht zullen sluiten, worden ergens anders deuren geopend. Dat is een spannende uitdaging, maar jij kan dat aan: feel the fear and to it anyway!

Samen met de stress en burn out coach ga je er concreet mee aan de slag.
Onze coachingstrajecten duren nooit langer dan nodig is. Tijdens de coaching maken we gebruik van effectieve coachingstechnieken. Er wordt onder andere gewerkt met EMDR, NEI, EE, ontspanningstechnieken, etc.

 

Wat levert het jou op?

 

  • Vitaliteit en klachtreductie
  • Meer inzicht in je (hardnekkige) patronen en overtuigingen
  • Meer regie over je eigen leven en zelfvertrouwen
  • Stappen richting je doel en verlangen, zonder belemmeringen
  • Een stress en burn out coach helpt je met meer ontspanning en persoonlijke kracht